Suzanne Habers, directeur van De Springplank:
‘Op sociaal-emotioneel gebied zie ik een grote meerwaarde’

“Onze leerlingen houden van afwisseling, dus het aanbod moet divers zijn. En dat houdt ons ook scherp.” Dat zegt Suzanne Habers, directeur van De Springplank in Diezerpoort, over de activiteiten van Abby D.

De Springplank organiseerde altijd al veel activiteiten na schooltijd, heeft Abby D. dat veranderd?

“We hebben nu vijf jaar een naschools aanbod. Op De Springplank noemden we dit al zo en dat zijn we blijven doen omdat het voor ouders en kinderen een herkenbare term is. Door de subsidie vanuit School en Omgeving hebben we meer budget om aanbieders te benaderen én we zijn in staat om toe te werken naar twee keer – in plaats van één keer – aanbod per week voor elke groep.”

Wat leveren al die activiteiten de kinderen op?

“Op sociaal-emotioneel gebied zie ik een grote meerwaarde: kinderen werken vanuit twee groepen samen aan de opdrachten en leren zo hoe ze ook op andere gebieden, buiten die rondom de schoolse vaardigheden, met elkaar om kunnen gaan. Wat we proberen is om in de activiteiten altijd zoveel mogelijk taal aan te bieden en de leerlingen zoveel mogelijk kennis te laten maken met uiteenlopende activiteiten zodat ze zich ook breed ontwikkelen. En verder is het natuurlijk ook gewoon gezellig!”

Wat vinden de kinderen er zelf van?

“De activiteiten worden goed ontvangen. Onze leerlingen houden wel van afwisseling, dus altijd hetzelfde aanbod werkt niet, maar dat maakt het ook juist mooi. Het houdt ons ook scherp: wat werkt wel, wat niet, waar ligt de behoefte. Bij Mad Science (groep 3 t/m 5) leerden de kinderen hoe ze van een fles een raket kunnen maken. Dat vonden ze erg leuk, vooral de ontploffing! En VR-games (groep 5 en 6), het lasergamen dat Travers Welzijn organiseert, vinden ze leuk, maar vooral ook spannend.”

En De Springplank heeft nu ook een keuken.

“Ja, dankzij de School en Omgeving-subsidie. De groepen maken er veelvuldig gebruik van, ook bij de huiswerkklas. Wij koken met Gerda. Zij leert de kinderen koken en hoe ze alles maken. En tafeldekken: dat hoort er ook bij. Ze leren verschillende smaken proeven, maar hoeven het niet op te eten. Het is al een begrip binnen de school. De kinderen vinden het echt supertof en het past ook echt bij ‘burgerschap’.”

Bij Abby D. is het zo dat wie zich opgeeft ook elke keer meedoet.

“Ja, wij hanteerden altijd een strak beleid: opgave is ook elke keer meedoen. Alleen bleek dat dit sommige kinderen ervan weerhoudt mee te doen. Het kan altijd voorkomen dat een kind niet kan door bijvoorbeeld een feestje of een afspraak. Dat moet gewoon kunnen. Het belangrijkste is dat het kind het grootste deel van het aanbod wél mee kan doen.”