“Samen met de kinderen zoeken we naar taal om ons heen, in en om de school.” Met de Abby D.-activiteit Spelen met woorden brengen Renée Nieuwenstein en Anita Middel van Poëzie op Straat taal op een speelse manier tot leven bij SBO Facet.
Zo maakten kinderen de afgelopen weken kennis met gedichten, woordspelletjes en taalliedjes – en vond de les soms zelfs buiten plaats. Humor en plezier staan altijd voorop: het gaat om durven schrijven, en als het even kan, durven presenteren.
Verhalen uitbeelden
Anita en Renée sluiten met hun aanbod altijd aan bij het type onderwijs, het leerniveau en de belevingswereld van de kinderen. Bij SBO Facet is dat niet anders: “Dat is een school voor speciaal onderwijs. Dus daar zorgen we voor veel afwisseling en korte opdrachten, afgestemd op het thema ‘sprookjes’ dat daar momenteel centraal staat.”
De kinderen schrijven niet alleen, ze beelden ook verhalen uit, zingen, dansen en doen taalspelletjes op het plein. Ze oefenen met allerlei dichtvormen: van naamgedichten en haiku’s tot beeld- en piramidegedichten.
Zintuiglijke opdrachten
Elke bijeenkomst begint in de kring. Er wordt gepraat over het thema van de week en een passend gedicht gelezen. “Daarna doen we zintuiglijke opdrachten om inspiratie op te doen. Stap voor stap helpen we de kinderen hun ervaring te verwoorden. Elke les levert een mooi werkblad op met een eigen eindproduct. Dat mogen ze aan elkaar laten zien of voordragen.” Bij de laatste les nemen de kinderen hun werk mee naar huis – als een echt boekje.
Een nieuwe wereld
Kinderen leren zich uit te drukken via taal en ontdekken dat taal vooral leuk kan zijn. “Ze leren hun ervaringen te verwoorden en in een mooie vorm te gieten. En ze leren hun werk met trots te presenteren.”
Uit een straat werd ik geroepen, de poëzie was naar mij op zoek…
(Pablo Neruda Chileens dichter en Nobelprijswinnaar)
Veel kinderen komen thuis weinig in aanraking met literatuur of poëzie. Spelen met woorden opent dan echt een nieuwe wereld. “We laten ze ontdekken dat ze er mogen zijn, dat ze iets te vertellen hebben en hoe ze dat kunnen uitdrukken. Goed of fout bestaat niet – iedereen mag meedoen.”
“Alles wat we doen, doen we samen. Wij zorgen voor inspiratie en boren voorkennis aan. Vervolgens brengen de kinderen elkaar op ideeën en helpen ze elkaar bij het maken van hun eigen werk. Alles wat ze maken verdient applaus en maakt ze trots. Dat geeft zichtbaar zelfvertrouwen.”
Momenten om nooit te vergeten
Soms ontstaan er ontroerende momenten. Anita: “Een meisje uit groep 4 zei dat ze niet kon schrijven. Maar met een beetje hulp begon ze toch. In de mooiste kleuren schreef ze haar zinnen op. Toen haar moeder haar ophaalde en riep ‘jij bent zeker weer als laatste klaar!’, legden we uit dat haar dochter iets prachtigs had gemaakt.
Moeder was even stil. ‘Ze heeft wel veel fantasie,’ zei ze zacht. De weken erna durfde het meisje steeds meer. De laatste les stond ze op een stoel en droeg trots haar werk voor aan alle ouders.”
Ook kinderen die druk gedrag vertonen, verrassen. Renée: “Een jongen was net een stuiterbal. Hij was erg bewegelijk, had overal commentaar op en bemoeide zich met iedereen. We dachten dat hij er niet zoveel aan vond, tot we zagen dat hij ondertussen de mooiste gedichtjes op papier zette. Die hij maar al te graag wilde voordragen!”
Hartverwarmende reacties
De reacties op Spelen met woorden zijn warm en veelzeggend. Een leerkracht vertelt: “Jullie zetten onze leerlingen echt in hun kracht!” Een moeder merkt op: “Wat doen jullie leuke dingen met de kinderen!” En een oma zegt verwonderd: “Ik ben helemaal verbaasd, hij is anders altijd heel druk!”
Mooie uitspraken die benadrukken het effect dat deze taallessen hebben – op de kinderen én hun omgeving. En ze maken duidelijk waarom deze activiteit zo goed past bij het doel van Abby D.: kinderen nieuwe talenten laten ontdekken en ontwikkelen.
Meer weten? Kijk hier of op Instagram: @poezieopstraatzwolle
