Marianne Westerman, directeur van Het Stroomdal:
Belangrijk is dat we álle kinderen bereiken die dit zo nodig hebben’

“Onze leerlingen doen nu samen leuke activiteiten die ze anders niet zouden doen.” Marianne Westerman, directeur van Het Stroomdal in de Aa-landen, deelt haar ervaringen met Abby D.

In de Aa-landen biedt Abby D. sinds de herfstvakantie van vorig jaar activiteiten aan op IKC De Wieden, basisschool De Wilgenburg én cbs Het Stroomdal. Op Het Stroomdal kunnen de kinderen meedoen aan activiteiten als Apenkooigym, de Boekfiets, Creatief, Proefjes en raketten, en Huiswerkbegeleiding. Waarom juist deze?

“We kiezen voor extra bewegen – Apenkooigym – omdat we weten dat er veel kinderen na schooltijd niet buitenspelen. Veel leerlingen wonen op een flat en mogen niet alleen naar buiten. De Boekfiets is een taalactiviteit en extra taalaanbod vinden we belangrijk omdat we relatief veel leerlingen hebben die de Nederlandse taal als tweede taal hebben. Huiswerkbegeleiding bieden we omdat veel leerlingen thuis niet de rust vinden om hun huiswerk te maken of geen begeleiding kunnen krijgen bij het maken ervan. Creatieve workshops vinden we belangrijk omdat de leerlingen op dit gebied niet altijd thuis het aangereikt krijgen. Datzelfde geldt voor Proefjes en raketten.”

Wat vinden de kinderen ervan?

“Die vinden de activiteiten erg leuk. Ze zijn ook trouw aanwezig. Dit is ook een voorwaarde, als je je opgeeft dan ben je ook aanwezig. Vooral de workshop Proefjes en raketten zat al heel snel vol, er was zelfs een wachtlijst. Gym wordt ook als erg leuk ervaren, vooral omdat het apenkooi is. En voor De Boekfiets konden zich ‘maar’ tien leerlingen inschrijven, terwijl er twintig mee wilden doen. In overleg met de Stadkamer hebben we het toen zo het zo georganiseerd dat ze allemaal aan de beurt kwamen.”

Had je verwacht dat de kinderen zo enthousiast zouden zijn?

“Nee, en er doen dus ook veel meer leerlingen mee dan ik had verwacht. Het mooie is dat ze samen leuke activiteiten doen die ze anders niet doen. Je ziet ook dat de leerlingen gedurende een workshop vrijer worden, ze durven meer laten zien. Ook de ouders geven overigens aan Abby D. een erg leuk initiatief te vinden.”

En wat vind je zelf van Abby D. en het programma School en Omgeving: wat is het belang ervan voor de kinderen en de buurt?

“Ik vind het een heel mooi initiatief dat de leerlingen van Het Stroomdal deze mogelijkheden krijgen. Zo hebben ze ook na schooltijd een mooi aanbod om hun vrije tijd te besteden: iets waarvan we weten dat dit niet voor alle leerlingen weggelegd is. Het voorkomt ook hangen op straat en in de buurt wat erg belangrijk is voor de bovenbouwers. En ze krijgen activiteiten aangeboden die ze nog eens zelf op kunnen pakken. Daar waren ze anders niet zelf opgekomen. Wat betreft het belang voor de buurt: de activiteiten zijn nu nog vooral gericht op Het Stroomdal, dat heeft tijd nodig om te groeien.”

Tot slot: hoe ervaren de leerkrachten Abby D.?

“Die zijn ook enthousiast, waar nodig springen ze bij. Zij zien ook het belang in van de activiteiten voor hun leerlingen. Een programma als School en Omgeving is een mooi initiatief, het brengt veel enthousiasme teweeg onder ‘onderwijsmensen’. Het is belangrijk dat het aanbod structureel blijft en dat we álle kinderen bereiken die dit zo nodig hebben. Samen nadenken over bijvoorbeeld een verlengde schooldag zou daarvoor een mooie stap zijn.”