“Wat ik zo bijzonder vind, is hoe snel kinderen vertrouwen geven en zich openstellen. Hoe eerlijk en puur ze kunnen zijn zodra ze merken dat je echt luistert en het gesprek met hen aangaat.” Talentenfluisteraar Annebé van den Engel van Het Werkt Sociaal voerde samen met stagiair Estrella van Lierop talentengesprekken met alle kinderen uit groep 6 van de Springplank. De pilot vond plaats van 6 oktober tot en met 8 december 2025.
“Het doel van individuele talentengesprekken is dat ieder kind ontdekt dat hij of zij talenten heeft — en dat die bij iedereen anders zijn. Bij sommige kinderen viel echt een kwartje: ‘Ooh, zó werkt dat bij mij’, vertelt Annebé.
Naast talentenfluisteraar bij Het Werkt Sociaal is Annebé ook projectleider van Expeditie Wijs. Een groot deel van de medewerkers van de Springplank heeft de cursus Talentenfluisteraar, gevolgd, net als bij Het Werkt Sociaal. “Omdat de tijd op school beperkt was, hebben we samen met leerkracht Sefa Kafali een plan gemaakt: wij zouden de talentengesprekken voeren en tegelijk bedenken hoe we dit in de klas konden laten terugkomen.”
Glunderen en groeien
Hoe gaat een talentengesprek in zijn werk? Annebé legt uit: “Het duurt een half uur. Eerst praten we over waar een kind blij van wordt. Vervolgens koppelen we daar talenten aan uit de 39 talenten (talentenkaarten) van de talentenfluisteraar. Alles schrijven we op het talentenblad: de naam van het kind staat in het midden, met daaromheen de dingen waar hij of zij blij van wordt. Kinderen kiezen daarbij zelf een kleurblad en de kleuren stiften die ze willen gebruiken.”
Ze vervolgt: “De talentenfluisteraar vraagt veel door. Als een kind zegt: ‘Ik hou van voetballen’, dan is de vervolgvraag: ‘Wat vind je daar zo leuk aan?’ De antwoorden lopen uiteen, en juist dáár worden de talenten zichtbaar. Het ene kind vindt het fijn om bij een team te horen en samen plezier te hebben, terwijl een ander vooral graag steeds beter wil worden. Achter die antwoorden zitten verschillende motivaties die passen bij een bepaald talent.”
Annebé vond het prachtig om te zien hoe kinderen daarop reageren: “Wanneer je ze een talent teruggeeft dat helemaal bij hen past, dan glunderen en groeien ze!”
Talenten in de klas
“Inmiddels hebben alle kinderen een talentengesprek gehad. Bedoeling is dat Sefa de talenten die in de klas aanwezig zijn ophangt en ze vaker gaat inzetten bij iets waar hun specifieke talent goed van pas komt. Denk aan de ‘foutenspeurneus’ die even meekijkt of iets helemaal klopt”, vertelt Annebé.
“Verder hebben we in de klas nog drie lessen rondom talenten gehad”, vervolgt ze. “In de eerste les vulden de leerlingen een talentenpaspoort in, compleet met foto. Daarna kozen ze iemand aan wie ze een talent wilden geven, bijvoorbeeld hun vader of moeder. Voor die persoon maakten ze een woordenweb met alles wat hij of zij goed kan.
In de volgende les koppelden we daar een talent aan en maakten de leerlingen een kaart waarop ze schreven waarom ze juist dát talent hadden gekozen. Tijdens de derde les versierden ze een envelop waarin de kaart en het paspoort konden. Ze besteedden er veel aandacht aan, waardoor het echt een cadeautje werd om te geven. Zo hopen we dat er buiten school, thuis bijvoorbeeld, óók aandacht voor talenten komt.”
Verbinding en verrassing
Wat leveren al die talentengesprekken op? “Veel blije gezichten! Een half uur volledige, positieve aandacht en mooie gesprekken”, vertelt Annebé. “Wat ik hoopte, maar nu ook echt zie, is dat het gaat leven in de klas. Kinderen willen graag nóg een keer meedoen en weer een talentengesprek voeren.”
Ze was elke keer opnieuw verrast door de impact: “Het is verbazingwekkend hoe snel je kinderen leert kennen door maar een half uurtje met ze te praten en oprecht aandacht te hebben alleen voor hen. Wat ik daarbij ook zo mooi vind, is hoe snel kinderen vertrouwen geven en zich openstellen. Zodra ze merken dat je écht luistert, zijn ze eerlijk en puur in wat ze vertellen. En als ze me daarna op school zagen, begroetten ze me met het gevoel: ‘Jij kent mij’. Ja, een talentengesprek draagt echt bij aan verbinding .”
Leerkracht Sefa herkent dat: “De kinderen waren erg blij met de talentgesprekken en de talentenkaarten. Ze hebben enthousiast verteld, maar ook zelf meegeschreven en geleerd van deze gesprekken. Ook wanneer ze Annebé zagen werden ze al gelijk enthousiast, omdat ze dachten dat zij voor hen kwam om een gesprek te voeren.”
Energie en vervolg
Zelf haalt Annebé ook enorm veel energie uit de talentengesprekken. Als het aan haar ligt, krijgt de pilot zeker een vervolg: “Hoe en wat precies, gaan we nog onderzoeken. Maar één ding weet ik wel: ik gun ieder kind – én iedere volwassene – een talentengesprek !”
Sefa besluit: “Wij zijn heel blij dat Annebé zoveel tijd kon vrijmaken en de kinderen écht de aandacht kon geven die nodig is voor een goed gesprek. Als leerkrachten lukt dat niet altijd, omdat we tegelijkertijd het overzicht in de klas moeten bewaren. Zoals zij zelf aangeeft: dit verdient zeker een vervolg, en wij gaan ons best doen om dat mogelijk te maken. Hoe dat er precies uit komt te zien, zoeken we nog uit!”
