“De kinderen ontdekken dankzij Abby D. hun sterke kanten, krijgen meer zelfvertrouwen en ontwikkelen vaardigheden die bijdragen aan hun brede vorming, zowel cognitief, creatief als sociaal. Ze zijn trots als iets lukt of als ze samen iets bereiken.” Dit zegt Mohamed Bachiri, adjunct-directeur van Al Amana Zwolle en schoolcoördinator voor Abby D. Enthousiast deelt hij zijn ervaringen met Abby D. en School en Omgeving.
Wat voor activiteiten organiseren jullie zoal?
“Wij werken dagelijks – zowel voor als na schooltijd – aan de verrijking van leerlingen, onder andere met externe begeleiders die helpen bij het (voor)lezen, het delen van verhalen en motiveren. Tijdens de lunchpauzes zijn er sport- en beweegactiviteiten, zodat kinderen ook midden op de dag actief kunnen ontspannen en samenwerken.
Daarnaast zijn er wekelijks een of – bij voldoende animo – zelfs twee sportmomenten, waarbij de kinderen werken aan motoriek, conditie en het leren samenspelen, bijvoorbeeld door partijtjes. Op woensdagmiddagen is het aanbod gevarieerd. Dan komen andere thema’s aan bod, zoals creatief (bijvoorbeeld graffiti) en techniek (werken met elektra) en natuurbeleving. Ook willen we – waarschijnlijk in de herfstvakantie ergens in Nederland – een driedaags recreatief en sportief kamp voor leerlingen uit groep 6 t/m 8 organiseren. en gaan we nog naar een pretpark.”
En doen ze ook mee aan Abby D.-activiteiten in de wijk?
“Als school organiseren we nog niet veel in Stadshagen, maar kinderen sluiten soms aan bij activiteiten van andere scholen en SportService Zwolle in Holtenbroek. Bijvoorbeeld sport- en spelactiviteiten na schooltijd en tijdens vakanties. Ook dat is positief: het vergroot hun wereld en versterkt de verbinding tussen verschillende leefomgevingen.”
Er doen bij Al Amana veel kinderen mee.
“Ja, ze leven echt toe naar de activiteiten en doen enthousiast mee, vooral bij sport en creatieve activiteiten. De creatieve workshops bijvoorbeeld zijn favoriet bij veel leerlingen. Ze vinden het leuk om iets met hun handen te maken en daar vervolgens ook echt iets aan te hebben, bijvoorbeeld iets wat ze mee naar huis kunnen nemen of kunnen gebruiken. Ook creatieve activiteiten waarbij beweging en competitie een rol spelen, zijn erg in trek.
Kinderen genieten van de combinatie van actief bezig zijn, samenwerken én een spelelement. Het geeft hun energie, uitdaging en vaak ook een gevoel van trots als iets lukt of als ze samen iets bereiken.”
Zijn alle kinderen vanaf het begin meteen enthousiast?
“Er zijn kinderen die het meer zien als iets wat ‘moet’, vooral als het buiten hun interessegebied ligt. Toch merken we dat dit verandert zodra de activiteit begonnen is. Bijvoorbeeld bij het voorlezen: een leerling die er eerst met tegenzin bij zat, luisterde uiteindelijk geboeid en stelde zelfs vragen over het verhaal.”
Hoe dragen de activiteiten bij aan de ontwikkeling van de leerlingen?
“Dat gebeurt op verschillende manieren. Kinderen leren samenwerken in een andere setting, ontdekken nieuwe interesses, bouwen zelfvertrouwen op en ontwikkelen vaardigheden die ze in het reguliere lesprogramma minder snel tegenkomen. Dit zien we bijvoorbeeld bij zowel sport- als leesactiviteiten.
Zo leren kinderen tijdens sportmomenten niet alleen bewegen, maar vooral ook samenwerken, omgaan met winst en verlies, en elkaar positief ondersteunen. Een leerling die zich in de klas vaak afzondert, bleek tijdens een partijtje voetbal ineens in zijn element. Hij nam initiatief, hielp anderen en werd zichtbaar gewaardeerd door zijn medeleerlingen.
Bij de leesactiviteiten zien we dat kinderen meer plezier krijgen in taal en verhalen. Kortom: de kinderen ontdekken hun sterke kanten, krijgen meer zelfvertrouwen en ontwikkelen vaardigheden die bijdragen aan hun brede vorming, zowel cognitief, creatief als sociaal.”
Wat is het belang van School en Omgeving voor Al Amana Zwolle?
“Wij vinden het belangrijk dat kinderen ook buiten de lessen de kans krijgen om zich op andere manieren te ontwikkelen, te ontdekken waar ze goed in zijn of wat hen energie geeft. Niet ieder kind krijgt thuis dezelfde mogelijkheden op het gebied van sport, cultuur of creativiteit. Dit programma helpt om die ongelijkheid te verkleinen.
Wat we ook merken, is dat het bij Abby D. niet alleen draait om extra activiteiten, maar ook om het doorbreken van de dagelijkse sleur. In een tijd waarin kinderen snel grijpen naar digitale middelen, televisie en internet, is het mooi om te zien dat ze via dit programma juist creatief bezig kunnen zijn, samen iets maken of gewoon heerlijk buiten kunnen spelen. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar het maakt echt verschil.”
En hoe ervaren de leerkrachten en ouders het?
“Collega’s zijn positief, zeker wanneer ze merken dat kinderen er met plezier over praten of erdoor groeien. Ook ouders vinden het waardevol dat hun kind extra kansen krijgt en sommige ouders komen zelfs met ideeën of denken mee over het aanbod.”
Het schooljaar is alweer bijna voorbij, wat zijn de plannen voor komend jaar?
“Vanwege de verhuizing naar een nieuw gebouw hebben we afgelopen maanden vooral ingezet op het bestaande aanbod. Voor komend schooljaar kijken we wat blijft en waar ruimte is voor verbetering en vernieuwing. Hierbij betrekken we ook de leerlingen, zodat het aanbod nog beter aansluit op de wensen en mogelijkheden binnen onze school.
Daarbij waarderen we de inzet van onze partners. Met hen hopen we verder te bouwen aan een aanbod dat ertoe doet. Want uiteindelijk willen we dat de activiteiten niet alleen leuk zijn, maar ook blijvend iets bijdragen aan de ontwikkeling van onze leerlingen!”
