Met een microfoon in de hand en een flinke dosis nieuwsgierigheid gaan ze op pad: de wijkreporters van Abby D. Zwolle. Onder begeleiding van theatermaker en podcastliefhebber Pomme Willemse duiken kinderen van De Wieden de Aa-landen in, op zoek naar verhalen, geluiden en nieuwtjes.
Pomme is opgeleid als theatermaker. Ze voert sociale kunstprojecten uit waarbij ze verschillende disciplines inzet – van theater en film tot audio en illustratie. De laatste jaren heeft ze een fascinatie voor podcasts, geluidsportretten en audiowandelingen. Altijd met één rode draad: verhalen ophalen en delen uit de wijk.
Wat houdt Wijkreporters in het kort in?
“Tijdens deze workshopreeks worden kinderen omgetoverd tot ware wijkreporters. Ze leren wat nieuws is, hoe je goede vragen stelt, hoe je geluid opneemt en hoe je een echte radioshow maakt. Ze verkennen hun wijk met een nieuwsgierige blik en verzamelen verhalen en nieuwtjes in de buurt waar ze naar school gaan.”
Gaan jullie echt de wijk in?
“Jazeker, we gaan er écht op uit! De kinderen trekken gewapend met een microfoon en een dosis nieuwsgierigheid de wijk in. Ze verzamelen geluiden, interviewen buurtbewoners en ontdekken verhalen achter alledaagse plekken. Niets is te klein: van de kikkervisjes in de vijver tot een buurman met een bijzonder verhaal.”
Wat sprak je aan in Abby D.?
“Wat ik zo mooi vind aan Abby D., is het uitgangspunt dat ieder kind een kans krijgt om zijn of haar creativiteit te ontwikkelen. Kunsteducatie is voor mij geen luxe, maar een noodzaak. In mijn werk zie ik telkens opnieuw hoe kinderen die in het reguliere schoolsysteem soms niet tot hun recht komen, opbloeien zodra ze via kunst hun eigen stem mogen ontdekken.”
Waarom is dat ontdekken van je eigen stem zo belangrijk?
Kinderen leren via kunst hele andere manieren van communiceren en samenwerken, en dat maakt het ook zo belangrijk! Ze leren observeren en luisteren. Ze ontwikkelen taalvaardigheid en creatief denken. Ze oefenen met samenwerken en presenteren. Ze krijgen mediawijsheid: hoe maak je iets hoorbaars dat boeit en informeert? En bovenal: ze ontdekken dat nieuwsgierigheid een superkracht is!
En wat leverde de superkracht van deze razende reporters op?
“Tijdens de allereerste workshop kregen de kinderen een verrassende opdracht: verzin een eigen nieuwsbericht. Niet iets wat echt gebeurd was, maar iets wat je zou wíllen dat er gebeurt – een droomnieuwtje dus. De uitkomsten waren heerlijk fantasierijk en vertelden meteen iets over wat kinderen bezighoudt.”
Leuk! Heb je nog meer grappige anekdotes?
“Een groepje kwam al giechelend met het bericht: ‘Al het snoep wordt gratis in de buurt!’ – een droom die ongetwijfeld breed gedragen zou worden onder hun klasgenoten.
Een ander groepje had een nóg spectaculairder bericht: ‘Een meneer in de wijk is 1000 jaar oud geworden!’ De kinderen stelden zich voor hoe hij eruit zou zien en wat hij allemaal had meegemaakt. En dan was er nog een groepje dat iets zachts en liefs had bedacht: ‘Er zijn babykonijntjes geboren achter de school!’”
Tot slot: wat hoop je dat de kinderen meepikken door deze activiteit?
“Ik hoop dat ze ontdekken hoe waardevol het is om te luisteren – echt luisteren – naar elkaar en naar hun omgeving. Dat als ze goed om zich heen kijken ze zien dat overal leuke verhalen te vinden zijn. En dat ze voelen dat hún stem ertoe doet, dat hun mening gehoord mag worden! Ik hoop dat ze trots worden op het lef dat het kost om iemand aan te spreken en een verhaal te maken. En natuurlijk hoop ik dat ze iets meekrijgen van het maken van radio en podcasts: over sfeer, opbouw, techniek en vertelplezier.”
