Betrek professionals, ouders en wijkbewoners bij het programma en zet wijkambassadeurs in: twee van de aanbevelingen die naar voren komen uit het onderzoek rondom de Rijke Schooldag in Zwolle en de doorontwikkeling ervan*.
Onderzoekers van Hogeschool Windesheim en Hogeschool Viaa voerden het onderzoek in schooljaar 2023/2024 uit. Op basis van de uitkomsten geven de onderzoekers verschillende aanbevelingen om het programma verder te verbeteren. Dit zijn:
- Partners in de wijk betrekken: Verschillende organisaties en professionals werken samen om kinderen kansrijk en gezond op te laten groeien. Om dit doel de komende jaren verder door te ontwikkelen is het van belang om met al deze partners een gezamenlijke visie, bijvoorbeeld een integraal pedagogisch wijkplan, op te stellen.
- Ouders betrekken: Ouders zijn en voelen zich weinig betrokken bij het activiteitenaanbod, zo gaven ze aan. Om hen duurzaam te betrekken zijn er een aantal aspecten die de motivatie verhogen: een vrijwilligersvergoeding, de verrijking van eigen ervaringen, vertrouwelingen die in een wijk om een gunst vragen en kinderen die enthousiast zijn en hun ouders/verzorgers om hulp vragen.
- Wijkambassadeurs inzetten: Opvoeden en opgroeien is de laatste jaren steeds individualistischer geworden. Daarom is het goed om naast ouders wijkambassadeurs (steunfiguren/voorbeelden uit de wijk) in te zetten. Dit kunnen zowel professionals als kinderen en jongeren zijn.
- Pedagogische vaardigheden workshopaanbieders versterken: Niet alle workshopleiders hebben genoeg pedagogische vaardigheden om groepen kinderen op de juiste manier te begeleiden. Een mogelijke oplossing is een verplichte, korte training over bijvoorbeeld grenzen stellen, positieve betrokkenheid, positieve bekrachtiging en problemen oplossen.
- Rijke (School)dag/Verlengde Schooldag instellen: Een alternatieve optie waarbij het schoolse aspect minder van belang is. Hierbij worden de aspecten die de Zwolse coalitie van belang vindt meegenomen: het verbreden van de wereld, leren samenwerken, elkaar leren waarderen, het aanleren van levensvaardigheden, de onderlinge sfeer en de oriëntatie op de wereld.
- Kwaliteit programma monitoren: Het op landelijk niveau gebruiken van dezelfde indicatoren biedt mogelijkheden om programma’s onderling te vergelijken en om het huidige Zwolse programma door te ontwikkelen.
Meer weten?
Lees hier de verkorte rapportage en het volledige onderzoeksverslag.
* Het onderzoek (twee fasen) vond plaats naar aanleiding van de subsidieregeling School en Omgeving 2023-2025. In de eerste fase zijn lopende initiatieven, de samenwerking tussen betrokken organisaties en professionals en wensen vanuit ouders en kinderen in kaart gebracht.
In de tweede fase zijn de aanknopingspunten uit de eerste fase die zich leenden voor doorontwikkeling van het programma verder uitgewerkt, te weten: 1. De borging en implementatie, 2. Het structureler betrekken van kinderen en ouders/verzorgers, 3. Het onder de aandacht brengen van de waarde van het aanbod op een kwalitatieve manier en 4. De monitoring van de Rijke Schooldag.
